Seimo nario V. Semeškos pataisos prieštarauja TDO konvencijai Nr. 87

autorius Ričardas

Seimo Teisės departamentas paskelbė palankią profesinėms sąjungoms išvadą dėl Seimo nario Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų frakcijos nario Viliaus Semeškos pasiūlytų pataisų LR Profesinių sąjungų įstatymui, pažymėdamas, kad jos prieštarauja Lietuvos ratifikuotai Tarptautinės darbo organizacijos (TDO) konvencijai Nr. 87 „Dėl asociacijų laisvės ir teisės jungtis į organizacijas gynimo”.

Tačiau nepaisant šios išvados Seimo nariai 2024 m. kovo 14 d. savo vakariniame posėdyje daugiausiai valdančių Tėvynės sąjungos- Lietuvos krikščionių demokratų, Lietuvos liberalų sąjūdžio ir Laisvės partijų balsais pritarė, kad šios profesinių sąjungų teises ribojančios pataisos būtų įtrauktos į Seimo dienotvarkę ir apsvarsčius Seimo komitetuose bus pateiktos Seimui balsuoti.

Visą Seimo Teisės departamento išvadą skaityti žemiau.

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS PROFESINIŲ SĄJUNGŲ ĮSTATYMO NR. I-2018

PAPILDYMO 26 IR 27 STRAIPSNIAIS

ĮSTATYMO PROJEKTO

2024-01-10 Nr. XIVP-3394

Vilnius

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

  1. Projektu siūloma Profesinių sąjungų įstatyme (toliau – keičiamas įstatymas) įtvirtinti profesinių sąjungų valdymo organų prievolę parengti ir visuotiniam narių susirinkimui pateikti metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą bei nustatyti, kad profesinės sąjungos valdymo organas yra atsakingas už finansinės apskaitos organizavimą pagal Finansinės apskaitos įstatymą, teisingos ir išsamios informacijos apie ūkines operacijas ir kitos informacijos, reikalingos finansinėms ataskaitoms parengti, teikimą, metinių ataskaitų parengimą, pateikimą ir paskelbimą, viešosios informacijos paskelbimą ir kt.

Svarstytina, ar teikiamas siūlymas tuo aspektu, kad nustatoma ne tik pareiga rengti ir teikti metinių finansinių ataskaitų rinkinį ir veiklos ataskaitą, tačiau projekte nustatoma ir finansinės apskaitos organizavimo tvarka bei minėtų ataskaitų turinys, dera su Lietuvos Respublikos Seimo 1994 m. birželio 23 d. nutarimu Nr. I-507 „Dėl Tarptautinės darbo organizacijos konvencijų ratifikavimo“ ratifikuotos Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos Nr. 87 „Dėl asociacijų laisvės ir teisės jungtis į organizacijas gynimo“ 3 straipsniu, nustatančiu, kad ,,darbuotojų ir darbdavių organizacijos turi teisę parengti savo įstatus ir taisykles, visiškai laisvai rinkti savo atstovus, organizuoti valdymą ir veiklą bei rengti savo programas. Valstybinės valdžios institucijos turi susilaikyti nuo bet kokio kišimosi, galinčio apriboti šią teisę arba suvaržyti naudojimąsi ja“.

Tarptautinės darbo organizacijos Asociacijų laisvės komiteto sprendimuose[1] aiškinant minėtą Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos Nr. 87 straipsnį (konkrečiai teisę parengti savo įstatus ir taisykles, laisvai organizuoti valdymą ir veiklą) nurodoma:

„kad būtų užtikrinta darbuotojų organizacijų teisė laisvai rengti savo įstatus ir taisykles, nacionalinis teisinis reguliavimas turėtų nustatyti tik formalius darbuotojų organizacijų reikalavimus įstatams, o patys įstatai ar taisyklės neturėtų būti iš anksto tikrinami ir tvirtinami valdžios institucijų“ (371 paragrafas);

„valstybės institucijų vykdoma profesinių sąjungų finansų kontrolė paprastai neturėtų viršyti pareigos teikti periodines ataskaitas. Valstybės institucijų teisė atlikti patikrinimus ir bet kuriuo metu reikalauti pateikti informaciją kelia pavojų, jog bus kišamasi į profesinės sąjungos vidaus administravimą“ (490 paragrafas);

„siekiant išvengti bet kokios profesinių sąjungų diskriminacijos, užkirsti kelią pertekliniam valstybės institucijų įsikišimui, kuris galėtų trukdyti profesinėms sąjungoms įgyvendinti teisę laisvai organizuoti savo veiklą, taip pat išvengti žalingo ir galbūt nepateisinamo viešumo ir galimai konfidencialios informacijos atskleidimo, administracinės kontrolės priemonės profesinių sąjungų turtui, tokios kaip finansinis auditas ar tyrimai, turėtų būti taikomos tik išimtiniais atvejais, kai tai pateisinama esant sunkioms aplinkybėms (pavyzdžiui, darant prielaidas dėl neatitikimų metinėje ataskaitoje ar profesinės sąjungos nariams pranešus apie pažeidimus)“ (491 paragrafas).

Tarptautinės darbo organizacijos Ekspertų komiteto dėl konvencijų ir rekomendacijų taikymo ataskaitoje[2], skirtoje Tarptautinės darbo organizacijos konvencijų (įskaitant ir jau minėtą Konvenciją Nr. 87) ir rekomendacijų taikymo apibendrinimui, profesinių sąjungų administravimo ir veiklos organizavimo dalyje pateikiami šie apibendrinimai dėl profesinių sąjungų teisės parengti savo įstatus ir taisykles bei organizuoti savo administravimą ir veiklą: „siekiant, kad profesinių sąjungų teisė laisvai rengti savo įstatus ir taisykles būtų visiškai užtikrinta turi būti tenkinamos šios dvi sąlygos:

1) nacionaliniai teisės aktai turi nustatyti tik formalius reikalavimus, keliamus profesinių sąjungų įstatams, išskyrus reikalavimus dėl būtinybės laikytis demokratinių procesų ir užtikrinti profesinės sąjungos narių apeliacijos teisę;

ir 2) valstybės institucijos profesinių sąjungų įstatus ir taisykles turėtų tikrinti tik dėl jų atitikties formaliems reikalavimams. Komiteto vertinimu, teisinis reguliavimas, kuriuo nustatoma daugiau negu šie formalūs reikalavimai, reiškia kišimąsi, kuris yra nesuderinamas su Konvencijos 3 straipsnio 2 dalimi <…>“ (100 paragrafas); „teisės aktų nuostatos, detaliai reglamentuojančios profesinių sąjungų vidaus veiklą, kelia rimtą įsikišimo į jų veiklą pavojų, kuris yra nesuderinamas su Konvencija.

Jeigu tam tikros nuostatos yra būtinos, turėtų būti nustatoma tik bendra sistema didžiausią įmanomą autonomiją paliekant profesinei sąjungai nustatyti ir administruoti. Komiteto teigimu, vienintelis šio principo apribojimas galimas siekiant apginti profesinių sąjungų narių interesus ir garantuoti demokratinį profesinės sąjungos veikimą <…>“ (108 paragrafas); „kadangi esminiai organizacijų teisės visiškai laisvai organizuoti savo valdymą ir savo veiklą elementai yra savarankiškumas ir finansinis nepriklausomumas bei turto apsauga ir organizacijų nuosavybė, bet koks teisinis reguliavimas, įsikišantis į šiuos elementus, sulaukia Komiteto dėmesio.

Teisinis reguliavimas, nustatantis reikalavimus organizacijų įstatuose nustatyti vidines finansų apskaitos taisykles ar numatantis galimybę įstatuose nustatyti išorinę finansinių ataskaitų peržiūrą siekiant užtikrinti, kad būtų laikomasi sąžiningo ir efektyvaus administravimo, yra priimtinas, tačiau kitoks įsikišimas laikytinas nesuderinamu su Konvencija. Pavyzdžiui, Komitetas laiko, kad priežiūra yra suderinama su Konvencija, kai <…> priežiūra apsiriboja prievole teikti metines finansines ataskaitas <…>“ (109 paragrafas).

Šiame kontekste atkreiptinas dėmesys į Konstitucijos 50 straipsnio 1 dalyje įtvirtintą profesinių sąjungų statusą kurtis laisvai ir veikti savarankiškai.  Pažymėtina, kad Konstitucijos 50 straipsnyje yra suformuluoti profesinių sąjungų statuso ir veiklos pagrindiniai principai, nurodytos profesinių sąjungų funkcijos.

Lietuvos Respublikos Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijos 50 straipsnį, 2003 m. rugsėjo 30 d. nutarime konstatavo, kad ,,Konstitucijoje įtvirtinti profesinių sąjungų statusas ir veiklos pagrindiniai principai kartu su Konstitucijos preambulėje skelbiamu atviros, teisingos, darnios pilietinės visuomenės ir teisinės valstybės siekiu bei Konstitucijoje įtvirtintu Lietuvos valstybės demokratiniu pobūdžiu suponuoja profesinių sąjungų autonomiškumo valstybės, jos institucijų atžvilgiu principą. Konstitucijos 50 straipsnio 1 dalies nuostata, jog profesinės sąjungos kuriasi laisvai ir veikia savarankiškai, inter alia reiškia, kad profesinės sąjungos yra nepriklausomos nuo valstybės valdžios, kitų valstybės institucijų, nuo darbdavių bei jų organizacijų, kitų organizacijų. Tik laisvai susikūrusios ir nepriklausomai nuo valstybės valdžios, kitų valstybės institucijų, nuo darbdavių bei jų organizacijų, kitų organizacijų veikiančios profesinės sąjungos gali ginti darbuotojų profesines, ekonomines ir socialines teises bei interesus. Pagal Konstituciją negali būti nustatytas toks teisinis reguliavimas, kuris varžytų ar paneigtų profesinių sąjungų konstitucinę teisę kurtis laisvai ir veikti savarankiškai ginant darbuotojų profesines, ekonomines ir socialines teises bei interesus“.

Atsižvelgus į tai, kas išdėstyta, svarstytina, ar projekto nuostatomis užtikrinamas Tarptautinės darbo organizacijos konvencijos Nr. 87 „Dėl asociacijų laisvės ir teisės jungtis į organizacijas gynimo“ 3 straipsnio ir Konstitucinio Teismo suformuluotos oficialiosios doktrinos dėl Konstitucijos 50 straipsnio 1 dalies nuostatų laikymasis, ar projekte numatytu teisiniu reguliavimu nebūtų varžoma profesinių sąjungų teisė veikti laisvai, savarankiškai savo įstatuose apsibrėžti ir vykdyti profesinės sąjungos veiklą, t. y. patiems nuspręsti, kaip turėtų būti organizuojami profesinės sąjungos veiklos vidaus procesai, spręsti, ar reikalinga nusistatyti profesinės sąjungos valdymo organų atsakomybę ir kokia apimtimi, nusistatyti dokumentų ir kitos informacijos apie profesinės sąjungos veiklą pateikimo nariams tvarką, viešos informacijos skelbimo ar pranešimo apie ją tvarką ir kt.

  1. Projekto 1 ir 2 straipsniais dėstomos keičiamo įstatymo 26 ir 27 straipsniuose siūlomos nuostatos nėra keičiamo įstatymo VI skirsnio reguliavimo dalykas, todėl siūlomos nuostatos galėtų būti dėstomos keičiamo įstatymo II skirsnyje atitinkamai tikslinant šio skirsnio pavadinimą.
  2. Projekto 1 ir 2 straipsniais siūlomos nuostatos tarpusavyje derintinos su keičiamo įstatymo 24 straipsnio 4 dalimi, kurioje numatyta, kad profesinės sąjungos savo lėšas ir turtą tvarko savarankiškai.
  3. Projekto 3 straipsnyje siūloma nustatyti, kad šis įstatymas įsigaliotų 2024 m. gegužės 1 d. Atsižvelgus į tai, kad projektu siūloma nustatyti pareigą be kita ko parengti ir visuotiniam narių susirinkimui pateikti metinių finansinių ataskaitų rinkinį, manytina, jog naujo teisinio reguliavimo įsigaliojimas turėtų būti siejamas su finansinių metų, sutampančių su kalendoriniais metais, pradžia. Be to, siekiant teisinio aiškumo, projekto 3 straipsnis pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo, aiškiai reglamentuojant, kurių metų ataskaitiniams laikotarpiams taikomas naujas projektu teikiamas teisinis reguliavimas.
  4. Atsižvelgus į tai, kad siūlomas reguliavimas galimai sukeltų administracinę naštą profesinėms sąjungoms, manytina, kad įstatymo projektas turėtų būti suderintas su Lietuvos Respublikos trišale taryba.
  5. Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“.
    1. Projekto 1 ir 2 straipsnio vienintelės dalys nenumeruotinos.
    1. Projekto 3 straipsnyje brauktinas žodis „nuo“, nes teisės akto įsigaliojimas yra vienkartinis, o ne tęstinis veiksmas.

Departamento direktorius                                                                                                                      Dainius Zebleckis


[1] Tarptautinės darbo organizacijos Asociacijų laisvės komiteto sprendimų santrauka „Asociacijų laisvė“, 5-asis leidimas (prieiga per internetą: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_norm/—normes/documents/publication/wcms_090632.pdf)

[2] Tarptautinės darbo organizacijos leidinys „Bendra pagrindinių konvencijų dėl teisių darbe pagal TDO deklaraciją dėl socialinio teisingumo siekiant sąžiningos globalizacijos apžvalga“ (prieiga per internetą: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_norm/—relconf/documents/meetingdocument/wcms_174846.pdf).

Palikti komentarą

Skirkite 1.2% GPM Darbuotojų paramos fondui ir 0.6% PS "Solidarumas".
KAIP SKIRTI?