Siūloma keisti vairuotojų apmokėjimo tvarką

autorius Solidarumas
transp socmin

2018 m. gruodžio 17 d. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijoje įvyko Lietuvos trišalės tarybos darbo grupės krovinių pervežimo kelių transportu tarptautiniais maršrutais darbuotojų problemoms spręsti posėdis, kuriame dalyvavo Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ generalinis sekretorius Ričardas Garuolis, Lietuvos transporto profesinių sąjungų forumo tarybos narys Jonas Petraška, Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas, kitų transporto profesinių sąjungų atstovai, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Eglė Radišauskienė, Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ ir kiti darbdavių atstovai.

Vyriausybė pateikė 2003 m. sausio 28 d. nutarimo Nr. 99 „Dėl komandiruočių sąnaudų atskaitymo iš pajamų taisyklių patvirtinimo“ pakeitimą nuo 2019 m. gegužės 1 d. nemokėti mokesčių nuo dienpinigių, jei mėnesinis atlyginimas viršija du minimalius atlyginimus t. y. 860 eurų, nes nuo kitų metų minimalus atlyginimas bus 430 eurų.

Dabar mokesčiai nuo dienpinigių nemokami, jei mėnesinis atlyginimas 30% viršija minimalų atlyginimą. Priėmus šias pataisas vairuotojų ligos, invalidumo, nedarbo ir kitos išmokos beveik padvigubės bei žymiai išaugs jų pensijos.

Šį pasiūlymą jau daug metų kėlė Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“.

Tai labai svarbu vilkikų vairuotojams, kurie daugiausiai mėnesinių pajamų gauna iš dienpinigių. Tačiau dėl to jų ligos, invalidumo išmokos ir pensijos yra labai mažos ir nedaug skiriasi nuo mažiausiai uždirbančių nekvalifikuotų darbuotojų. Be to, darbdaviams leidžiama dienpinigius sumažinti 50%, todėl nesąžiningi darbdaviai tuo piktnaudžiauja, savavališkai mažindami dienpinigius ir versdami vairuotojus, ypač iš Trečiųjų šalių (ukrainiečius, baltarusius ir kt.), pasirašyti, kad jiems buvo išmokėti didesni dienpinigiai, nei vairuotojai gavo. Dėl šios priežasties darbdaviams neapsimoka įdarbinti Lietuvos vairuotojų, kurie žinodami Lietuvos įstatymus nesutinka su mažesniu nei 50% dienpinigių sumažinimu.

Profesinės sąjungos ir Vyriausybė ne vienerius metus ragino darbdavius pasirašyti viešojo ir krovininio autotransporto šakų kolektyvines sutartis, bet dėl darbdavių kaltės jos nebuvo pasirašytos, „Linavos“ atstovams teisinantis, kad jie atstovauja tik 800 iš 5000 darbdavių.

Šią vasarą Lietuvos trišalėje taryboje Vyriausybės atstovai aiškiai pasakė, kad darbdaviams nesutarus su profesinėmis sąjungomis Vyriausybė vienašališkai imsis spręsti vairuotojų apmokėjimo problemas, tačiau ir į šį įspėjimą „Linavos“ atstovai nekreipė dėmesio. Todėl Vyriausybė nusprendė priimti šiame posėdyje pateiktas įstatymo pataisas.

Darbdavių atstovai dėl šio pasiūlymo atsakė sau įprastais argumentais, esą, jie jau dabar vairuotojams moka vakarietiškus atlyginimus, kurie siekia beveik du tūkstančius eurų „į rankas“, o pakeitus dienpinigių mokėjimo tvarką jie tuoj bankrutuos, nes Lietuvos vežėjų pelnai yra labai maži, ir pabandė grasinti, kad iškels savo verslą į kitas šalis, kurioms ir mokės mokesčius.

Viceministrė Eglė Radišauskienė atsakė, kad SODROS duomenys rodo, jog Lietuvos vairuotojų atlyginimai yra apie 550 eurų „ant popieriaus“ per mėnesį, be to, skirtingai nuo kitų profesijų, vairuotojai yra verčiami du-tris mėnesius per metus išeiti neapmokamų atostogų. Pasak jos, mokesčių inspekcijos atlikti tyrimai parodė, kad vežėjų pajamos yra didelės, bet jie paslepia savo pelnus, pirkami naujus vikikus ar išleisdami pinigus kitiems pirkimams.

Viceministrė atkreipė dėmesį, kad tokios dienpinigių mokėjimo tvarkos nėra nei vienoje Europos šalyje, o neskaidri Lietuvos vairuotojų apmokėjimo verčia Vakarų šalis priimti europinius įstatymus, tokius kaip „Mobilumo paketas“, kurie ribotų socialinį dempingą ir galimybes vežėjams iš tokių šalių kaip Lietuva dirbti Vakarų valstybėse.

Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ generalinis sekretorius Ričardas Garuolis įspėjo, kad Aukščiausiasis teismas jau senokai priėmė išaiškinimą, kad dabartinė dienpinigių vairuotojams mokėjimo tvarka pažeidžia Lietuvos įstatymus, nes dienpinigiai turėtų būti mokami tik už kelionę į užsienį, o ne už darbą ten.

Vairuotojai dirba taip pat kaip jūreiviai, kuriems mokami komandiruotpinigiai už atvykimą ir išvykimą iš uosto į namus, o jūroje jiems mokamas atlyginimas.

Todėl profesinė sąjunga „Solidarumas“ svarstys galimybę apskųsti dabartinę dienpinigių mokėjimo tvarką, jei nebus susitarta su profesinėmis sąjungomis.

Jis stebėjosi, kodėl darbdavių atstovai gina šią neteisingą tvarką, kuri naudinga tik nesąžiningiems darbdaviams ir didina „šešėlį“. Estijoje jau ne vienerius metus veikia trims metams galiojanti kolektyvinė šakos sutartis, kuri nustato, kad vairuotojas turi uždirbti ne mažesnę nei 940 eurų algą, kas metai ją didinant 40 eurų.

Balsuojant dėl dienpinigių mokėjimo tvarkos profesinės sąjungos ir Vyriausybės atstovai balsavo „už“, o darbdavių atstovai – „prieš“.

Darbdaviai pateikė savo pasiūlymą nemokėti mokesčių nuo dienpinigių, jei atlyginimas yra ne 30%, kaip yra dabar, o 20% didesnis už minimalų atlyginimą, nes nuo kitų metų minimalus atlyginimas padidės 10 eurų. Profesinių sąjungų ir Vyriausybės atstovai jį atmetė.

Viceministrė Eglė Radišauskienė pasiūlė darbdaviams dar kartą pagalvoti ir bandyti spręsti bendras problemas, sudarant kolektyvinę šakos sutartį.

Šis klausimas dar kartą bus svarstomas šio trečiadienio Trišalės tarybos posėdyje.

 

Skirkite 1.2% GPM Darbuotojų paramos fondui ir 0.6% PS "Solidarumas".
KAIP SKIRTI?