Kaip užtikrinsime Baltarusijos pasienyje įstrigusių vilkikų vairuotojų teises, jeigu susidariusi neeilinė situacija nėra reglamentuota galiojančiuose teisės aktuose?

autorius Ričardas

Lietuvos profesinė sąjunga „Solidarumas“ ir Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ atstovaudama darbuotojų profesinėms, darbo, ekonominėms, socialinėms teisėms ir interesams ir juos gindama, kreipėsi į Valstybinę darbo inspekciją (toliau – VDI), prašydama pateikti oficialų išaiškinimą bei praktines rekomendacijas dėl Baltarusijos pasienyje įstrigusių tolimųjų reisų vairuotojų, „kad darbdaviai ir darbuotojai galėtų laikytis teisės aktų ir užtikrinti saugias darbo sąlygas“.

Kaip sako Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas vairuotojai šioje situacija nėra kalti, jie tapo „politinių įtampų“ įkaitais, „mes privalome jiems padėti, sulaukiu daug skambučių“.  

„Šiuo metu gauname gausybę vairuotojų ir darbdavių užklausų dėl teisinių pasekmių ir tinkamo elgesio modelio, kai vairuotojai priverstinai laikomi pasienyje, negali laisvai judėti, negali palikti darbdavio transporto priemonės ar joje gabenamo krovinio, ir neturi realios galimybės savarankiškai grįžti namo. Faktiškai vairuotojai negali gauti tinkamo poilsio, maisto, vandens ir higienos sąlygų, o tai kelia riziką ne tik jų sveikatai, darbo saugos ir darbo laiko apskaitos reikalavimų laikymuisi, bet, mūsų vertinimu, gali reikšti ir jų pagrindinių prigimtinių žmogaus teisių pažeidimus– jų orumo, teisės į gyvybę, teisės į laisvę ir asmens neliečiamybę“, – rašoma Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ darbo inspekcijos vadovo Stanislavo Fedaravičiaus rašte, kuriama prašoma VDI atsakyti į šiuos klausimus:

  1. Ar vairuotojų priverstinis buvimas pasienyje laikomas darbo laiku, budėjimu ar prastova pagal galiojančius teisės aktus? Vairuotojai realiai negali naudoti laiko savo nuožiūra, negali palikti darbo vietos ir privalo nuolat prižiūrėti transporto priemonę ir krovinį.
  2. Ar vairuotojai gali vienašališkai palikti darbdavio transporto priemonę su kroviniu ir grįžti namo, kai situacija pasienyje tampa pavojinga jų sveikatai ir saugumui? Prašome išaiškinti, ar force majeure aplinkybės gali pateisinti tokį sprendimą, ir kaip tuomet būtų vertinama materialinė atsakomybė.
  3. Jei vairuotojams draudžiama palikti transporto priemonę ar krovinį, kokia jiems gali grėsti drausminė, materialinė ar kita teisinė atsakomybė? Prašome pateikti aiškų atsakymą dėl DK nuostatų taikymo, kai darbuotojas negali vykdyti įprastinių pareigų dėl išorinių aplinkybių.
  4. Ar susidariusi situacija gali būti vertinama kaip darbo saugos ir sveikatos reikalavimų pažeidimas, kai vairuotojams nesudaromos minimalios poilsio ir higienos sąlygos? Prašome įvertinti darbdavio pareigas pagal DSS įstatymą ir poįstatyminius aktus.
  5. Kokius teisėtus veiksmus gali imtis vairuotojai ar profesinės sąjungos savo teisių apsaugai tokiose situacijose? Svarbu aiškiai suprasti teisėtus veikimo būdus, kol situacija nėra išspręsta valstybės lygmeniu.

Atsakydama į LPS „Solidarumas“ raštą,  VDI, be kita  ko, informavo, jog, Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ paklausimą persiuntė Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai.

„Atsižvelgiant į susidariusią neeilinę situaciją, kuri nėra reglamentuota galiojančiuose teisės aktuose, ir siekiant rasti tinkamiausius sprendimus, leidžiančius užtikrinti darbuotojų teises, persiunčiame gautą paklausimą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai, kaip formuojančiai darbo santykių politiką, prašydami išnagrinėti minimą situaciją ir pateikti atsakymą pagal kompetenciją.“ 

VDI rašte taip pat informuojama, jog „Darbo laiko ir poilsio laiko ypatumų (Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. birželio 21 d. nutarimu Nr. 496 patvirtintas Darbo laiko ir poilsio laiko ypatumų ekonominės veiklos srityse aprašas) 8 p. numato, kas yra laikoma mobiliojo kelių transporto darbuotojo darbo laiku, bet konkrečiai nereglamentuoja situacijų, kai tokie darbuotojai (vairuotojai) yra priversti laukti bei negali išvykti iš šalies ir toks buvimo/laukimo laikas nėra priklausomas nei nuo darbdavio, nei nuo darbuotojo“.

Baltijos transporto profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkas Gintaras Čiužas kreipėsi į Lietuvos profesinę sąjungą „Solidarumas“, prašydamas kartu spręsti Baltarusijoje įstrigusių vairuotojų problemas, kai spalio pabaigoje Lietuvos vyriausybė priėmė sprendimą uždaryti sienas su Baltarusija dėl iš Baltarusijos  į Lietuvą  plūstelėjusių kontrabandininkų leidžiamų oro balionai su  kroviniais.

Atsakydama į tai Baltarusijos valdžia priėmė sprendimą neišleisti iš šalies pasienyje įstrigusių apie 1000 vilkikų. Nors šią savaitę Lietuva sienas su Baltarusija atidarė,  Lietuvos vilkikai iš Baltarusijos vis dar neišleidžiami.

LPS informacija

Palikti komentarą