Ar vadovų atlyginimai turi būti susieti su darbuotojų algomis?

autorius Ričardas

2025 m. liepos 28 d. UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinė sąjungai gavo atsakymą dėl jos pasiūlymo susieti valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių ir vadovų darbo užmokestį su įstaigos ar įmonės darbuotojų vidutiniu darbo užmokesčiu, taip skatinant vadovus didinti savo darbuotojų atlyginimus ir išvengti vadovų piktnaudžiavimo, skirstant darbo užmokestį pavaldiems darbuotuojams ne pagal darbo rezultatus, o pagal savo simpatijas.  

Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo skyriaus vadovė Vita Baliukevičienė, atkreipė dėmesį į tai, kad valstybės valdomos įmonės yra labai skirtingos tiek pagal savo veiklos pobūdį, tiek pagal darbuotojų struktūrą. Pasak jos, vienose įmonėse dominuoja aukštos kvalifikacijos specialistai, kurių darbo užmokestis natūraliai yra aukštesnis, kitose – didesnę dalį sudaro žemesnės kvalifikacijos darbuotojai, kurių atlyginimai yra mažesni, dėl to vienodo principo taikymas – susiejant vadovų darbo užmokestį su įmonės darbuotojų vidutiniu atlyginimu – galėtų lemti socialiai neteisingus rezultatus.

Vis tik ji pasiūlymo neatmetė, atsakydama, kad „Jūsų siūlymą įvertinsime, kai sistemiškai peržiūrėsime visų viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio nustatymą reglamentuojančius teisės aktus“.

Visą atsakymą skaityti žemiau.

Uždarosios akcinės bendrovės „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinei sąjungai

DĖL ATSAKYMO Į PAKLAUSIMĄ Į Jūsų 2025-07-08 raštą Nr. 10 123-53

Gerbiamasis Broniau Bučeli,

Ministerijoje išnagrinėjome Jūsų 2025 m. liepos 8 d. raštą Nr. 10-123 53 „Dėl atlyginimų nustatymo įmonės vadovams keitimo“, kuriame prašote keisti valstybės valdomų įmonių vadovų darbo užmokesčio nustatymą reglamentuojantį teisės aktą, siekiant, kad valstybės valdomų įmonių vadovų darbo užmokestis būtų vertinamas ir nustatomas, atsižvelgiant į tos įmonės darbuotojų vidutinį darbo užmokestį.

Dėkojame už Jūsų aktyvų įsitraukimą į viešosios politikos formavimo procesą ir išsakytą poziciją dėl valstybės valdomų įmonių vadovų darbo užmokesčio nustatymo principų, išreiškiant susirūpinimą socialiniu teisingumu, pajamų nelygybe bei viešųjų lėšų panaudojimo skaidrumu.

Norime informuoti, kad Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2023 m. rugsėjo 20 d. nutarimu Nr. 743 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugpjūčio 23 d. nutarimu Nr. 1341 „Dėl valstybės valdomų įmonių vadovų darbo užmokesčio“ pakeitimo“ buvo pakeista ir iš esmės atnaujinta valstybės valdomų įmonių vadovų darbo užmokesčio nustatymo tvarka, siekiant užtikrinti aiškią, skaidrią ir rezultatais grįstą valstybės valdomų įmonių vadovų atlygio sistemą, kur kintamoji dalis priklauso nuo įmonės veiklos rodiklių įgyvendinimo, o premija mokama už išskirtinį valstybės įmonės vadovo indėlį įgyvendinant valstybės įmonės tikslus arba pasiektus išskirtinius rezultatus.  

Lietuvos Respublikos Seimas, įgyvendinamas viso viešojo sektoriaus reformą, siekė sustiprinti institucijų lyderystę, pritraukti į viešąjį sektorių aukštos kompetencijos vadovus ir modernizuoti žmogiškųjų išteklių valdymą.

Vadovams suteikta daugiau laisvės naudoti sutaupytus asignavimus darbo užmokesčiui, didinant sau pavaldžių darbuotojų atlygį.

Pastebima, kad ne visos institucijos aktyviai naudojasi šiuo lankstumu. Vis dėlto, Valstybės kontrolės atlikta viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio apžvalga, kurioje analizuojami vienerių metų pokyčiai, parodė, kad viešojo valdymo tobulinimo pertvarka duoda pirmuosius rezultatus.

Norėtume atkreipti dėmesį, kad valstybės valdomos įmonės yra labai skirtingos tiek pagal savo veiklos pobūdį, tiek pagal darbuotojų struktūrą. Vienose įmonėse dominuoja aukštos kvalifikacijos specialistai, kurių darbo užmokestis natūraliai yra aukštesnis, kitose – didesnę dalį sudaro žemesnės kvalifikacijos darbuotojai, kurių atlyginimai yra mažesni.

Dėl šios priežasties vienodo principo taikymas – susiejant vadovų darbo užmokestį su įmonės darbuotojų vidutiniu atlyginimu – galėtų lemti socialiai neteisingus rezultatus. Toks modelis neatsižvelgtų į įmonės veiklos sudėtingumą, atsakomybės lygį, strateginius tikslus ar vadovo kompetencijų poreikį.

Be to, tai galėtų mažinti įmonių konkurencingumą pritraukiant aukštos kvalifikacijos vadovus. Manome, kad siekiant užtikrinti socialinį teisingumą ir įmonių veiklos efektyvumą, vadovų darbo užmokesčio sistema turi būti lanksti, diferencijuota ir paremta objektyviais kriterijais. Ministerija nuolat analizuoja darbo rinkos tendencijas, pajamų nelygybės rodiklius ir siekia subalansuoti interesus tarp efektyvaus įmonių valdymo ir socialinio teisingumo.

Jūsų siūlymą įvertinsime, kai sistemiškai peržiūrėsime visų viešojo sektoriaus darbuotojų darbo užmokesčio nustatymą reglamentuojančius teisės aktus.

Dėkojame už bendradarbiavimą!

Vadovė Vita Baliukevičienė

Palikti komentarą