2025 m. balandžio 24 d. Migracijos departamento profesinės sąjungos pirmininkė Rūta Gerikienė kreipėsi į Vidaus reikalų ministrą V. Kondratovičių, ragindama skirti didesnį finansavimą Migracijos departamentui, kad būtų sustabdytas šios svarbios Lietuvos nacionaliniam saugumui įstaigos silpninimas.
Skaityti žemiau.
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministrui 2025-04-23 Nr. PS-S-1
Vladislavui Kondratovičiui
DĖL MIGRACIJOS DEPARTAMENTO FINANSAVIMO
Migracijos departamento darbuotojų profesinė sąjunga (toliau – Profesinė sąjunga), tęsdama bendradarbiavimą su Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija, prašo Jūsų spręsti klausimą dėl Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas) papildomo finansavimo, nes įžvelgiame kylančią grėsmę, jog strategiškai svarbi Lietuvos Respublikos institucija – Migracijos departamentas – tampa silpnu: didžiuliai darbo krūviai, atsakomybė, auganti užsieniečių kontrolė sudėtingame geopolitiniame kontekste, nekonkurencingi Migracijos departamento darbuotojų atlyginimai bei kiti trūkumai lemia patyrusių specialistų bei surenkamų pajamų į valstybės biudžetą praradimą, galimą valstybės saugumo spragų atsiradimą.
Didinti Migracijos departamento darbuotojų darbo užmokesčio fondą būtina dėl šių priežasčių:
- Migracijos departamentas 2024 m. surinko 40 mln. Eur valstybinės rinkliavos už teikiamas paslaugas. Ši suma su kaupu padengia tiek Migracijos departamento, tiek Asmens dokumentų išrašymo centro (2025 m. tapo Migracijos departamento dalimi – Išrašymo skyrius) išlaidas, tačiau pasikeitus geopolitinei situacijai, esant saugumo grėsmei, sustiprinus užsieniečių kontrolę, atliekant papildomus užsieniečių patikrinimus bei papildomas tyrimo procedūras, dabartinis Migracijos departamento finansavimas yra nepakankamas – žmonių nemotyvuoja atlyginimas, trūksta žmogiškųjų išteklių (išaugo darbuotojų krūvis, padidėjo nuovargis, labiau pradedama orientuotis į kiekybę, o ne kokybę);
- Nebus užtikrinti svarbūs saugumo aspektai: užsieniečių kontrolė, Rusijos ir Baltarusijos piliečių patikrinimai, apklausos, nelegalios migracijos užkardymas (pvz; fiktyvių įmonių, kurios prisidengdamos vykdoma veikla, bando užsidirbti tarpininkaudamos užsieniečiams dėl jų atvykimo tariamai darbo pagrindu, kai asmenų atvykimo tikslas neatitinka prašomo išduoti leidimo gyventi pagrindo). Taip pat svarbu pasiruošti ir Baltarusijos Respublikos planams pasikviesti 150 tūkst. „kvalifikuotų“ darbuotojų iš Pakistano, kurių, tikėtina pagrindinis tikslas bus greičiau patekti į Europos Sąjungos teritoriją.;
- Mažės pajamos į valstybės biudžetą, nes Migracijos departamentas neišduoda leidimų gyventi Lietuvoje, kol įmonė nepadengia turimų skolų (VMI; Sodrai; neįvykdyti įsipareigojimai muitinei; nesumokėtos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka skirtos baudos). Prasidėjus darbuotojų kaitai – mažės sprendimų skaičius, prarasime pajamas pratęsdami prašymo nagrinėjimo terminą (prašymą prašoma išnagrinėti skubos tvarka, tačiau nespėjant nagrinėti, pusė valstybinės rinkliavos sumos yra grąžinama asmeniui), prastės darbų kokybė;
- Darbuotojų kvalifikacijos kėlimas ir motyvacija. Darbo kokybė. Darbuotojai kasdien dirba su sudėtingais teisiniais, kultūriniais ir socialiniais atvejais. Nuolatinis kvalifikacijos kėlimas ir tinkamos darbo sąlygos yra būtinos norint išlaikyti profesionalią, empatišką ir stabilią komandą.
- Tarptautinių įsipareigojimų vykdymas Efektyviai veikiantis Migracijos departamentas padeda Lietuvai įgyvendinti ES ir tarptautinius įsipareigojimus žmogaus teisių ir migracijos srityje, tuo pačiu formuojant teigiamą Lietuvos įvaizdį užsienyje.
- Jau dabar pastebima, kad vėl pradėjo augti darbuotojų kaita, kurios pagrindinės priežastys: nekonkurencingas atlyginimas (darbuotojų perviliojimas į kitas valstybines įstaigas arba privatų verslą), didelis darbo krūvis, netinkamos darbo sąlygos.
Atkreipiamas dėmesys ir į tai, kad Migracijos departamentui dabartinio finansavimo nepakanka ne tik darbo užmokesčiui, bet ir:
- Teismų priteistoms bylinėjimosi išlaidoms padengti; Skirtingai nei Policijos departamento Migracijos departamento teismų bylinėjimosi išlaidos nėra padengiamos iš valstybės rezervo.
- Banko mokesčio sumokėjimui, t. y. kuo daugiau surenkame valstybės rinkliavos, tuo daugiau sumokame bankams. Rinkliava keliauja į bendrą biudžetą, o banko aptarnavimo mokesčius, kurie nuolat didėja, moka Migracijos departamentas!
- Komunalinių paslaugų apmokėjimui (elektra, šildymas, nuoma, kita);
- Darbuotojų kvalifikacijos kėlimo mokymams;
- Informacinių technologijų/ darbo priemonių atnaujinimuibei kitoms išlaidoms.
2024 m. skirtos papildomos lėšos darbo užmokesčio fondui leido sumažinti Migracijos departamento darbuotojų atlyginimų atotrūkį nuo kitų institucijų darbo užmokesčių ir užtikrinti didesnį nei pernai rinkliavų surinkimą į valstybės biudžetą. Tačiau vidutinis Migracijos darbuotojų atlyginimas tėra apie 1200 Eur. „į rankas“ (nagrinėjančių prašymus), o nemažos dalies darbuotojų atlyginimai yra vidutiniškai tik apie 1070 Eur „į rankas“(klientų aptarnavimas, kuriam keliami aukšti reikalavimai: užsienio kalba, aukštasis išsilavinimas, komunikaciniai įgūdžiai) ir yra nepakankami jau dabar. Vidutiniam šalies darbo užmokesčiui išaugus iki 1450 Eur „į rankas“, o minimaliai algai – iki 777 Eur „į rankas“ Migracijos departamento darbuotojų atlyginimai tampa dar labiau nekonkurencingi, Migracijos departamentas dėl to neteks daug profesionalių darbuotojų, kuriuos greitai pakeisti dėl jiems keliamų aukštų kvalifikacinių reikalavimų nėra lengva, ir nebegalės tinkamai vykdyti valstybės jam paskirtų funkcijų.
Kartu pabrėžiame, kad planuojami mokestiniai pokyčiai gali pabloginti esamą darbuotojų finansinę padėtį ir vers ieškotis geriau apmokamų darbų, nes dabartinis darbo užmokestis neleis oriai gyventi bei susimokėti būtinus mokesčius.
Taip pat mums kelia nerimą ir Migracijos departamento vadovų planai, kai svarstoma galimybė sutrumpinti klientų aptarnavimo laiką, nesitariant su Profesinės sąjungos atstovais. Sutrumpintas klientų aptarnavimo laikas reiškia, kad darbuotojams padidės darbo krūvis (didės aptarnautų klientų ir priimtų prašymų skaičius), darbinė ir psichologinė įtampa, pablogės darbo sąlygos, atliekamų darbų kokybė, tačiau darbo užmokestis nedidės. Ir tai vėl sąlygos darbuotojų kaitą. Šiuo metu vėluojama priimti sprendimus laiku, darbuotojai, nagrinėjantys prašymus, dirba viršvalandžius ir yra įsitempę bei pervargę – daromos klaidos, kurių skaičius padidinus darbo krūvį dar labiau išaugs. Už padarytas klaidas, vėlavimus atliekami tarnybiniai patikrinimai, kurie dažniausiai baigiasi tarnybinių nuobaudų skyrimu bei tolimesniu darbuotojo neskatinimu ir net priemokų nemokėjimu. Be to, dėl darbuotojų klaidų pralaimėjusi teismines bylas, valstybė praranda pajamas.
Tad tokie ketinimai, tik pablogins ir taip prastą esamą situaciją bei padidins darbuotojų kaitą.
Apibendrinant, Profesinė sąjunga prašo skirti papildomai 3 mln. Migracijos departamento darbuotojų darbo užmokesčio didinimui bei naujų etatų steigimui, administravimo/ ūkio išlaidoms padengti. Vienas iš galimų finansavimo šaltinių galėtų būti valstybės rinkliavų dydžio peržiūrėjimas (būtų surenkama daugiau, jeigu užsieniečiai mokėtų už vaikų išduodamus leidimus, pastebimas ir Lietuvos Respublikos piliečių socialiai remtinų asmenų piktnaudžiavimas užsakant brangesnius nemokamus dokumentus ar piktnaudžiavimas asmens dokumentų praradimais – tokiu būdu valstybė praranda pajamas).
Didinant Migracijos departamento finansavimą, ypač darbo užmokesčio fondą, būtų galima ne tik padidinti darbuotojų motyvaciją, bet ir užtikrinti geresnį paslaugų teikimą bei migracijos procesų valdymą. Tokie žingsniai prisidėtų prie visuomenės saugumo ir gerovės, taip pat padėtų spręsti kylančias problemas efektyviau bei surinkti į valstybės biudžetą daugiau pajamų iš rinkliavų.
Pagarbiai
Pirmininkė Rūta Gerikienė