Sostinės merui nusiųstas raštas dėl viešojo transporto konkurso

autorius Ričardas

2025 m. gegužės 30 d. Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Kristina Krupavičienė nusiuntė raštą Vilniaus merui Valdui Benkunskui ir SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorei Loretai Levulytei–Staškevičienei dėl konkurso teikti viešąsias keleivių vežimo paslaugas, atkreipdama dėmesį į per mažus vairuotojų atlyginimus, kurie tinka tik trečiųjų šalių darbuotojams, ir elektrinių autobusų bei vairuotojų iš užsienio netinkamumą, jei tektų vykdyti įstaigų ir gyventojų evakuaciją iš Vilniaus.

Skaityti žemiau.

Vilniaus miesto merui Valdui Benkunskui,

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ direktorei Loretai Levulytei–Staškevičienei,

DĖL KONKURSO TEIKTI VIEŠĄSIAS KELEIVIŲ VEŽIMO PASLAUGAS VILNIUJE

Palaikome Vilniaus miesto savivaldybės planus gerinti viešojo transporto paslaugų kokybę ir prieinamumą sostinės gyventojams ir svečiams.

Džiaugiamės siekiu sudaryti galimybę Vilniuje važiuoti moderniais, ekologiškais autobusais, tačiau mus stebina, kad verslas, turėdamas pinigų nupirkti apie pusę milijono eurų kainuojantį autobusą neturi pinigų mokėti vairuotojui, kuris šį brangų autobusą vairuos, atlyginimą užtikrinantį jam orų gyvenimą.

Lietuvoje nedarbas nuolatos sudaro 6 -9 proc., todėl stebina, kad Lietuvos sostinės viešąsias keleivių vežimo paslaugas teikiančiose privačiose ir savivaldybės įmonėse vairuotojais įdarbinami ir Vilniuje apgyvendinami ne aplinkinių Lietuvos rajonų, kuriuose nedarbas yra aukštas, gyventojai, o Europos Sąjungai nepriklausančių Afrikos ir Azijos šalių vairuotojai, kurie nemoka šiam darbui privalomos valstybinės kalbos.

Mūsų duomenimis, šiuo metu Vilniaus viešojo transporto įmonėse dirbančių vairuotojų darbo užmokestis „į rankas“, jei dirbama be viršvalandžių, per mėnesį sudaro apie 1200 eurų ir mažiau. Tokie atlyginimai Vilniuje, kuriame vidutinis darbo užmokestis „į rankas“ dabar sudaro 1 732 eurų ir nuolatos auga, yra nekonkurencingi.

Maži atlyginimai, nepritraukiantys jaunimo dirbti šį darbą, gali būti priežastis kodėl pastaruoju metu gauname vis daugiau nusiskundimų dėl prasto autobusų vairuotojų darbo, pavojingo jų vairavimo, staigaus autobusų stabdymo, nesant tam būtinybės, ir net su keleivinių autobusų nukrypimo nuo nustatyto maršruto.

Tai rodo, kad viešųjų transporto paslaugų kokybė priklauso ne tik nuo komfortiškų autobusų, bet ir nuo profesionalių vairuotojų, kurie juos vairuoja, darbo.

Prašome imtis veiksmų, kad vairuotojų darbo kokybė ir jų atlyginimai augtų, o keleivių vežimo viešojo transporto maršrutais paslaugų konkurso sąlygose numatyti priemones, kad būtų užtikrinta, jog jas teikiančių vairuotojų atlyginimai būtų konkurencingi ir patrauklūs Lietuvos piliečiams.

Tai labai svarbu, nes šiuo metu Vilnius yra Europos Sąjungos miestas, kuris yra padidintos rizikos zonoje. Susidarius ekstremaliai padėčiai dėl agresyvių Rusijos veiksmų ar įvykus Astravo AE avarijai tektų iš miesto evakuoti valstybines įstaigas, ligonines ir gyventojus. Tai turėtų atlikti mobilizuoti autobusų vairuotojai, kurie yra Lietuvos piliečiai, tačiau šiam darbui mobilizuoti užsienio šalių piliečius nėra teisinių galimybių.

Atkreipiame dėmesį, kad Vilniaus savivaldybės planai pakeisti dabartinį viešojo transporto parką tik elektriniais autobusais, tai pat gali paralyžiuoti evakuacijos planus, nes Rusijai vykdant nepaskelbtą hibridinį karą prieš Lietuvą ( IKEA padegimo atvejis ir kt.), ar prasidėjus kariniams veiksmams prieš Lietuvą pirmiausia yra sutrikdomas elektros ir interneto tiekimas, todėl elektrinių autobusų judėjimas bus sutrikdytas taip pat.

Be to, vykdant evakuaciją iš Vilniaus į kitus miestus elektriniai autobusai galės vežti keleivius ribotais atstumais, o dėl elektros pakrovimo stotelių trūkumo už Vilniaus ribų neįvykdys jiems keliamų uždavinių nuvežti Lietuvos gyventojus į saugesnes vietas.

Todėl konkurse turėtų būti įkeltas reikalavimas teikti keleivių vežimo paslaugas hibridiniais autobusais, galinčiais važiuoti tiek atsinaujinančiu, tiek iškastiniu kuru.

Prašome rasti galimybę susitikti ir aptarti galimus sprendimo būdus, kad išvardintos problemos būtų sėkmingai išspręstos.

Pagarbiai

Lietuvos profesinės sąjungos „Solidarumas“ pirmininkė Kristina Krupavičienė