Susisiekimo viceministras Roderikas Žiobakas atsakė į UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinės sąjungos pirmininko Broniaus Bučelio raštą dėl nuo 2025 m. liepos 8 d. įsigaliojančios sugriežtintos tvarkos už automobilių ridos klastojimą, prašydamas išaiškinti ar automobilių savininkai galėtų vairuoti savo automobilius, jei atliekant techninę apžiūrą paaiškėtų, kad prieš penkerius metus jiems buvo parduotas automobilis su suklastota rida.
Viceministras atsakė, kad „siekdami išsklaidyti abejones, atkreipiame dėmesį, kad techninės apžiūros metu faktinė rida bus lyginama su paskutinės apžiūros rezultatais, kurie buvo užfiksuoti po 2023 m. liepos 7 d. datos, kai buvo viešai paskelbta apie naujų reikalavimų atsiradimą. Susisiekimo ministerijos nuomone, tais atvejais, kai yra pakeičiamas odometras (esant jo gedimui), rida turi būti atstatyta iki artimiausios žinomos ridos. Taip būtų užtikrinta objektyvi informacija apie transporto priemonė eksploatavimo intensyvumą ir nusidėvėjimą”.
Visą atsakymą skaityti žemiau.
UAB „Kauno autobusai“ darbuotojų profesinei sąjungai Kopija Lietuvos transporto saugos administracijai | 2025-06- Nr. Į 2025-05-17 Nr. 10-123-52 | |
DĖL TRANSPORTO PRIEMONIŲ TECHNINĖS APŽIŪROS REIKALAVIMŲ
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerija (toliau – Susisiekimo ministerija) išnagrinėjo Jūsų 2025 m. birželio 17 d. raštą Nr. 10-123-52 „Dėl techninės apžiūros pakeitimų nuo š. m. liepos 8 d.“ (toliau – Raštas).
Informuojame, kad sprendimas sugriežtinti motorinių transporto priemonių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros (toliau – techninė apžiūra) reikalavimus, susijusius su transporto priemonės rida, buvo priimtas po išsamių svarstymų su už eismo saugumą atsakingomis institucijomis, tokiomis kaip Lietuvos transporto saugos administracija, Vidaus reikalų ministerija, Policijos departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos ir Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“, atsižvelgiant į Valstybinės eismo saugumo komisijos (toliau – Komisija) siūlymus[1].
Komisija, 2022 m. gruodžio 1 d. išklausiusi pranešimą apie transporto priemonių ridos statistinių duomenų tyrimą, kuriame buvo pristatyti ridos klastojimo mastai ir pavyzdžiai, pasiūlė Susisiekimo ministerijai kartu su Lietuvos transporto saugos administracija peržiūrėti ir patobulinti teisės aktus, reglamentuojančius techninės apžiūros atlikimą. Buvo siūlyta papildyti techninės apžiūros metu taikomus reikalavimus nuostata, kad kontrolieriui nustačius „neigiamos ridos“ faktą (t. y., kad dabartinė rida mažesnė už ankstesnę), būtų fiksuojamas trūkumas. Taip pat buvo pasiūlyta numatyti pereinamąjį laikotarpį, per kurį „neigiamos ridos“ faktas būtų vertinamas nedideliu trūkumu, o vėliau – dideliu trūkumu, užkertant kelią praeiti techninę apžiūrą nepašalinus šio trūkumo.
Nauji reikalavimai buvo patvirtinti Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2023 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 2BE-71[2]. Šie reikalavimai nustato, kad „odometro rodoma rida techninės apžiūros metu negali būti mažesnė už praėjusios techninės apžiūros metu užfiksuotus odometro rodmenis, išskyrus atvejus, kai odometras pasiekė maksimalią rodytiną ridą ir dėl to rida buvo pradėta skaičiuoti nuo nulio“. Svarbu atkreipti dėmesį, kad nuo 2023 m. liepos 7 d. minėto reikalavimo pažeidimas buvo vertinamas kaip nedidelis trūkumas. Tačiau nuo 2025 m. liepos 8 d., t. y. praėjus dviejų metų pereinamajam laikotarpiui, šis pažeidimas jau bus vertinamas kaip didelis trūkumas, o tai reikš, kad transporto priemonių valdytojai negalės praeiti techninės apžiūros, kol šis trūkumas nebus pašalintas.
Siekdami išsklaidyti abejones, atkreipiame dėmesį, kad techninės apžiūros metu faktinė rida bus lyginama su paskutinės apžiūros rezultatais, kurie buvo užfiksuoti po 2023 m. liepos 7 d. datos, kai buvo viešai paskelbta apie naujų reikalavimų atsiradimą. Susisiekimo ministerijos nuomone, tais atvejais, kai yra pakeičiamas odometras (esant jo gedimui), rida turi būti atstatyta iki artimiausios žinomos ridos. Taip būtų užtikrinta objektyvi informacija apie transporto priemonė eksploatavimo intensyvumą ir nusidėvėjimą.
Pažymėtina, kad ridos klastojimas Lietuvoje yra kriminalinis nusikaltimas, užtraukiantis baudžiamąją atsakomybę. Tai nustato Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 3062 straipsnis „Transporto priemonės ridos suklastojimas“. Pirkėjai, įsigiję automobilį su suklastota rida, ne tik permoka už transporto priemonę, bet ir patiria didesnes remonto išlaidas, nes automobilio techninė būklė neatitinka deklaruojamos ridos. Ridos klastojimas yra rimta problema, sukelianti didelių ekonominių nuostolių tiek individualiems pirkėjams, tiek valstybės ekonomikai.
Tikimės, kad įsigaliojus naujiems reikalavimams dėl odometro rodmenų patikros techninės apžiūros metu, bus užtikrinta objektyvi ir ganėtinai tiksli informacija apie transporto priemonių ridą, šių transporto priemonių eksploatavimo intensyvumą ir nusidėvėjimą, o visa tai leis dar labiau pagerinti eismo saugumo situaciją Lietuvos keliuose.
Susisiekimo viceministras | Roderikas Žiobakas |
G. Pilipavičius, tel. +370 610 97334, el. p. gintaras.pilipavicius@sumin.lt |
[1] Valstybinės eismo saugumo komisijos protokolas (2022-12-02; Nr. NV-3474).
[2] Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2023 m. balandžio 6 d. įsakymas Nr. 2BE-71 „Dėl Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus 2022 m. spalio 20 d. įsakymo Nr. 2BE-260 „Dėl Techninių motorinių transporto priemonių ir jų priekabų reikalavimų patvirtinimo“ pakeitimo“.