2025 m. spalio 10 d. Europos parlamentas nubalsavo už Europinę darbo tarybų direktyvos peržiūrą.
Ši direktyva buvo priimta dar 2009 metais ir profesinės sąjungos ilgai reikalavo ją peržiūrėti, atsižvelgiant į sparčiai dėl skaitmenizavimo besikeičiančias darbo sąlygas.
Komentuodama šią žinią Europos profesinių sąjungų konfederacijos ETUC generalinės sekretorės pavaduotoja Izabelė Šioman (Isabelle Schömann) džiaugėsi:
„Tai gera žinia, labai gera žinia darbuotojams, Europos darbo tarybų (EDT) nariams ir visiems vidaus rinkos ekonomikos dalyviams“.
Tikimasi, kad peržiūrint Direktyvą joje būtų numatytos veiksmingesnės ir atgrasomas sankcijas, įskaitant teisę profesinėms sąjungoms laikinai sustabdyti įmonės sprendimus, pagerintos konsultavimo ir informavimo procedūros ypač tarptautinėse įmonėse, veikiančiose ES mastu.
Profesinės sąjungos reikalauja, kad šioje Direktyvoje būtų įrašyta, jog:
Įmonių vadovybė privalėtų, o ne galėtų atsižvelgti į EDT nuomonę;
Valstybių lygmeniu nustatytų sankcijų lygių ir taikymo srities skirtumai būtų sumažinti, siekiant įvykdyti reikalavimą, kad jos būtų „veiksmingos, atgrasomos ir proporcingos“. Galutinė sankcija turėtų būti bendrovės sprendimų panaikinimas pažeidus informavimo ir konsultavimo procedūras, su sąlyga, kad nacionalinės profesinės sąjungos, kurioms sprendimas tiesiogiai daro įtaką, pritaria sustabdymui ir (arba) panaikinimui;
EDT ir specialiųjų derybų organai (SDO) turėtų teisinį statuso iškelti bylą prieš įmonę, siekiant ginti EDT direktyvos suteiktas teises;
Būtų užtikrinta profesinių sąjungų ekspertų teisė dalyvauti visuose EDT ir specialiųjų komitetų posėdžiuose ir turėti prieigą prie visos informacijos būtinos veiksmingesniam EDT darbui;
Būtų užtikrintas veiksmingesnis koordinavimas tarp vietos, valstybės ir Europos Sąjungos lygmenų. Informavimo ir konsultavimo teisės turi garantuoti, kad EDT galėtų pateikti savo nuomonę prieš konsultacijų pabaigą atitinkamu lygmeniu. EDT turi turėti galimybę bendrauti nacionaliniu lygmeniu, kai tik to reikia, ypač prieš EDT posėdžius ir po jų. Turi būti užtikrinti būtini ištekliai ir teisės, pavyzdžiui, prieiga prie objektų;
Būtų nustatyti objektyvūs kriterijai, nustatant „atstovo“ ir „centrinės administracijos“ atsakomybes, kad būtų išvengta tvarkos paieškų ir priedangos įmonių naudojimo;
Būtų užtikrintos vienodos sąlygos ir teisinį aiškumas, visoms direktyvoje išdėstytoms nuostatoms, kurios turi būti taikomos visiems susitarimams – automatiškai arba iš naujo derantis, remiantis aiškiomis atsarginėmis nuostatomis, įtvirtintomis pereinamojo laikotarpio taisyklėse, siekiant užtikrinti tęstinumą persvarstymų metu;
Būtų patobulintos ir aiškiau išdėstytos derybų su Specialiąja derybų taryba taisyklės (aiškus pirmojo SDER posėdžio terminas, SDER posėdžių tempas, aiški centrinės vadovybės pareiga įsteigti EDT;
Būtų užtikrinta EDT teisė būti informuotai ir konsultuotis viso sprendimų priėmimo proceso metu;
Būtų užkirstas kelias piktnaudžiauti konfidencialumo sąlygomis, tiksliau paaiškinant, kokiais pagrindais, kokiomis aplinkybėmis ir kiek laiko įmonė gali neskelbti informacijos ir kokiais pagrindais EDT narių teisė dalytis informacija su suinteresuotosiomis šalimis (ypač darbuotojų atstovais) gali būti apribota. Paaiškinimas reikalingas, nes vadovybė pernelyg dažnai nepateikia pakankamai informacijos apie konfidencialumo taisykles ir trukdo EDT delegatams bendrauti Europos ir nacionaliniu lygmenimis;
Būtų sustiprinti papildomi reikalavimai, siekiant pagerinti praktinį EDT veikimą (pvz., specialiojo komiteto teisės ir priemonės, išplėstas temų sąrašas).